Review: X-men en X2

Binnenkort (25 mei om precies te zijn) komt X-men 3 in de bioscoop. Het plan werd geopperd om met vrienden daarnaartoe te gaan, maar er was één probleempje: ik hed deel 1 en 2 nog nooit gezien…

X-menDaar viel natuurlijk wel iets aan te doen… X-menmarathon here I come! Afgelopen zondag was X2 op tv en het was een kleine moeite om even deel 1 te huren bij de videotheek… dus zondagavond tegen half zeven ging het spektakel van start!

Deel 1 (2000)

Regie: Bryan Singer

Met: Hugh Jackman, Patrick Stewart, Ian McKellen, Famke Janssen, Anna Paquin e.a.

In deel 1 wordt de basis gelegd voor de trilogie die de films uiteindelijk moeten gaan vormen. Er wordt een beeld geschetst van een wereld waarin de evolutie weer een sprongetje heeft gemaakt: sommige mensen (mutanten genoemd) krijgen de beschikking over speciale krachten, zoals het beheersen van vuur, door muren heen kunnen lopen, enzovoorts. Enige probleem: de gewone (en nu dus “inferieure”) mensheid bestaat er gewoon nog naast, wat voor veel angst  zorgt bij beide groepen. Gewone mensen zijn bang voor de krachten van de mutanten en de mutanten zijn bang voor de agressie die daardoor ontstaat vanuit de gewone mensen.

Grofweg gezien zijn er twee groepen mutanten, namelijk die, die onder de hoede van Charles Xavier, een invalide mutant gespeeld door Patrick Stewart, studeren en hun krachten voor vreedzame doeleinden aanwenden, en die, die zijn ingelijfd door Magneto, een vroegere vriend van Xavier, die er echter wat extremere denkbeelden op na houdt. Toch is Magneto niet de doorsnee evil villain, meer een soort sympathieke man die de weg kwijt lijkt te zijn.

Het verhaal wordt verteld vanuit de standpunten van Rogue en Wolverine, die nieuw zijn in Xaviers groep. Magneto wil iets van ze, maar het blijft lang onduidelijk wat zijn plannen zijn.  Als dat eenmaal duidelijk is worden echt alle special effects uit de kast getrokken. Mutanten met vreemde krachten nodigen daar natuurlijk erg toe uit, toch is dit niet overheersend in de film en dat is knap. Het eind is verrassend en de film laat een goede indruk achter.

X2Deel 2 (2003)

Regie: Bryan Singer

Met: Hugh Jackman, Patrick Stewart, Ian McKellen, Brian Cox, Famke Janssen, Anna Paquin e.a.

En dan deel 2. Een van de weinige sequels die echt het niveau bereiken van de oorspronkelijke film. Zag je in deel 1 al mooie special effects, in deel 2 zijn ze minstens zo mooi. Maar ook het verhaal blijft sterk en is niet een slap ongeïnspireerd aftreksel van deel 1. De karakters worden verder uitgediept en de bad guy uit deel 1 staat nu aan de goede kant… of toch niet? Een nieuwe slechterik wil de president van de USA vermoorden… en alle mutanten! Het geheel stormt af op een spetterend einde… waarbij onderweg ook nog Wolverine’s verleden aan bod komt en de problematiek tussen mutant en normaal verder wordt behandeld. Dit belooft wat voor de afsluiter, deel 3! Ik ga zeker kijken!

Geef een antwoord